Lepo on meille kaikille tärkeä

16.01.2024

Kun kehosi sanoo 🛑!


Tosi pitkään ajattelin, että olen robotti ja luulen että tämä on monen yrittäjän ongelma.. Minun on pakko jaksaa, ei hommat hoidu jos en tee kaikkea yksin. Näin ajattelin pitkään ja tiesin myös että suomessa yrittäjällä ei ole mitään toimeentuloa kuin oma työ, kaikki oli kiinni siitä kuinka paljon vain jaksat töitä tehdä.

Itse himoitsin tosi paljon töitä ja parhaillaan minulla oli yritykseni nimellä useampi kivijalka liike. Hoidin työni hyvin niinkuin aina, mutta kaiken lisäksi pidin huolta siitä että vuokratuolilaisillani oli jokaisessa liikkeessä tarvittavat. Kulutin siis paljon aikaa myös muiden eteen, mutta pyrin myös tekemään töitä, että sain laskut maksettua.

Vuonna 2019 tuli pakollinen stoppi!!
 2019 Tammikuussa laitoin kolmannen liikkeeni ja huomasin pian tämän jälkeen, että olen ihan puhki. Vaikka olen aina rakastanut työtöni niin töihin meno alkoi tuntua todella raskaalta. Samaan aikaan uupuminen alkoi näkymään työkavereille, ei niinkään asiakkaille. Samaan aikaan työmaalla alkoi selkään puukotus, joka ei todellakaan helpottanut henkistä ja fyysistä jaksamistani. 2-3 viikkoa lomaa yhteensä vuodessa, 8 vuoden aikana alkoi painaa todella kovaa harteillani. Vuokratuolilaiset vaativat lisää ja lisää samalla kun kehoni huutaa hoosiannaa.


Keho pakotti vuoteen lepoon.

Pian olin niin väsynyt, etten päässyt enään sängystä ylös, kehoni ei vaan yksinkertaisesti antanut periksi nousta. Tätä vaihetta kesti viikon. Kirjaimellisesti nukuin viikon, ainut mitä jaksoin tehdä oli käydä juomassa ja vessassa. Muistan kun silloinen firman osa rahoittaja soitti minulle ja kysyi "mitä tehdään, meillä on kolme liikettä ja kuka niitä nyt pyörittää ja miten maksamme laskut" en kestänyt asioita mitkä liittyi töihin, joten en voinut muuta kun lyödä luurin korvaan, puhelin kiinni ja jatkaa unta.

Pian tajusin että kyse on työuupumuksesta. Olen onnekas että tätä pahinta uupumista kesti vain tämän viikon. Jaksoin vihdoin nousta jaloilleni. Nyt tiesin, että minun on vähennettävä työtaakkaani. Minun on kuunneltava itseäni ja kehoani. Tästä lähdin varovasti miettimään työkuvioitani ja mikä on ratkaisu, että voisin paremmin. Tulin siihen lopputulokseen että suljin kaksi aikaisempaa liikettä ja uusin sai jäädä. Se oli näistä kolmesta keskikokoinen, eli juuri passeli toteuttamaan visuaalista tarvettani, palvelemaan rakkaita asiakkaita niin hyvin kuin vaan osaan ja tarjota muutamalle huikealle yrittäjälle työtilaa ja tällä on menty nyt se viisi vuotta.❤️❤️



Lopputulema...

Sen minkä opin tästä on että huomaan kun olen uupumassa ja silloin paras keino on ottaa töistä pientä taukoa tai tehdä lyhkäsempiä päiviä. Minä en ollut robotti vaikka niin ajattelin.

Nykyään minua särähtää pahasti korvaan jos minulta kysytään miksi olet lomalla, ei yrittäjä voi pitää lomaa. Suora vastaus kysymykseen on se, että samasta syystä kuin sinä! Mikään raha ei ole sen arvoista että sairastut niin vakavasti, että et ole enään työkykyinen. Se että uuvut työstä ei tarkoita ettet pitäisi työstäsi, päin vastoin. Pidät siitä ehkä liikaakin että et osaa siitä hellittää edes hetkeksi. 

Neuvoni on! Pidä lomasi, kuuntele kehoasi ja kysy itseltäsi joka päivä kuinka sinä tänään voit. Irrottaudu ajoissa ja tarvittaessa muista hakea apua. Se ei tee sinusta heikkoa vaan loppu viimeksi voittajan💪! Työuupumus koskee meitä yrittäjiä, mutta myös palkkatyössä olevia. Sillä ei ole merkitystä mitä teet, kaikki voi uupua ja se ei tee sinusta heikkoa ❤️


Rakkaudella Patarouva😘♠️


 

© 2024 Marian elämäntapa- ja kauneusblogi. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita